La dama està asseguda en una butaca, recolzant els braços sobre els braços del
seient. És en una galeria, i a la vora esquerra del quadre es veu la base d'una
de les columnetes. El traç amb què estan pintades les mans i els ulls permet
apreciar un exemple característic de la tècnica de l'esfumat. També es pot
destacar el joc que hi ha entre la llum i l'ombra, un recurs utilitzat per
aconseguir més sensació de volum.
La galeria dóna a un paisatge inspirat en
les vistes de què Leonardo va poder gaudir als Alps durant el seu viatge a
Milà,un paisatge d'atmosfera humida i aquosa que envolta la dama. S'ha intentat
localitzar la zona, que podria ser un racó de l'Arno o alguna part del llac de
Como, però no hi ha cap conclusió definitiva. Moltes vegades s'ha mirat de
connectar el paisatge de cada costat de la dama, però la discordança entre les
dues imatges no permet que es pugui dissenyar un model continuat.Cal tenir en
compte que el costat esquerre sembla estar més alt que el dret, fet que entra en
contradicció amb les lleis de la física, ja que l'aigua no es pot quedar
estàtica en un desnivell del terreny.
D'altra banda, enmig del paisatge
apareix un pont, un element característic de la civilització que podria estar
assenyalant la importància de l'enginyeria i l'arquitectura.
Detall de la
mirada de la model.
La model no té celles ni pestanyes, possiblement a causa
d'una restauració massa agressiva feta en segles passats, que hauria esborrat
les veladures o lleus traços amb què es van pintar. Segons altres experts,
Leonardo mai no li va pintar celles ni pestanyes, per deixar l'expressió de la
dama més ambigua, o perquè realment mai no va arribar a acabar l'obra.
La
Gioconda dirigeix la mirada lleugerament a l'esquerra i mostra un somriure
francament enigmàtic.Tanmateix, no hi ha cap prova d'aquesta afirmació.
Al
cap, la dama hi porta una mantellina, signe de castedat i un atribut freqüent en
els retrats d'esposes. El braç esquerre descansa sobre la butaca i la mà dreta
està damunt d'aquest braç. Aquesta actitud transmet serenitat i la idea que
domina els seus sentiments.
La tècnica de Leonardo da Vinci s'aprecia amb més
facilitat gràcies a la «immersió», a la integració de la model en l'atmosfera i
el paisatge que l'envolten, potenciada per l'avanç a la «perspectiva
atmosfèrica» del fons, que seria un assoliment propi del barroc. També hi ajuda
el fet que els colors tendeixen al to blavós i la transparència, recurs que
augmenta la sensació de profunditat.
La conservació de l'obra és mitjanament
bona. Acusa una fissura relativament important a la vora superior, que baixa en
vertical sobre el cap del personatge, i amb el pas del temps les capes de vernís
s'han esgrogueït, però es diu que els responsables del Louvre es resisteixen a
abordar una restauració a fons per por d'alterar l'aspecte de l'obra. Mitjançant
un programa informàtic s'ha recreat l'aspecte que hauria de tenir l'obra si se
n'eliminessin les capes de brutícia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada